19.7.2015 - HU Szentendre-Budapest

Země: HU

Regiony : Pest, Budapest

Den druhý.

Ráno vstáváme cca v 6 hodin, jelikož začíná být nesnesitelné vedro, provádíme nezbytné hygienické úkony a jdeme s nídat k nedalekému Dunaji. zhruba kolem 7 začínáme balit a v půl 8 vyrážíme směr Szentendre- Budapešť.

Szentendre

Szentendre ( česky Svatý Ondřej) je malé  malebné městečko čítající zhruba 24 000 obyvatel (město je takové malé předměstí Budapešti). Městečko se nachází cca. 20 km od Hlavního města na břehu Dunaje. Místo samotné bylo osídleno na počátku našeho letopočtu a vystřídala se zde široká škála národů. (Keltové, Římané, Řekové, Avaři, Turci, Maďaři) Snad i proto zde nalezneme velké množství kostelů ruzného vyznání. Kostely jsou zde katolické, protestanstské, ortodoxní. Po první světové válce se Szentendre stává působištěm mnoha umělců. Vzniká zde plodná umělecká komunita. (Margit Kovasc -sochařka, keramička, Béla Szobel malíř, zástupce École de Paris, Karoly Ferenczy - jeden z průkopníků maďarského impresionismu a mnoho dalších ) Město je propojeno od roku 1888 železniční tratí s nedalekou Badapeští. Je zde také možno nalézt rozsáhlý skanzen, který kvůli ranním hodinám míjíme.
Zdroj:volně převzato poupraveno z https://cs.wikipedia.org/wiki/Szentendre

Foto: © Spadi

Ortodoxní katedrála Beograda: Katedrála Beograda - srbská ortodoxní, nejvýstavnější a nejvýše se vypínající kostel ve městě. V

Budapešť

Velkoměsto vzniklé roku 1873 sloučením tří do té doby samostatných částí: Budína , Starého Budína a Pešti. Město je  9. největším městem EU, je tedy hodně rozsáhlé a pro nás za cca 24 hodin neprobádané. Opravdu, jak mnozí říkají Pešť je podobné naší Praze. Při naší cestě jsme Pešť pochodili respektive moc nepochodili, kvůli velkému vedru.

První den v pešti navštíveno: z okrajových částí předměstí Obuda (sport kultůrní centrum, ministonhange, a socha kašna Sv trojice tzv. : Holy trinyty statue in Obuda ) Vynechat jsme nemohli, ani zdejší legendární fotbalový stadion Vasutas Sport Club BSCV, City Parks s místním Blešákem, snaha byla  navštívit i Dopravní muzeum a Národní geologické muzeum, které v době našeho pobytu byly bohužel zavřené. Mezi tím jsme stihli nějakou tu zmrzku , úžasného langoše a hurá jedeme se ubytovat do Hotelu Corvin.

Hotel Corvin se nachází v centru,  nicméně v místě, které připomíná pražský Karlín po povodních , ještě jsou zde naproti hotelu baráky, které nesou stopy po střelách z kulometu datovat se raději neodvážíme. Naproti tomu hotel (vysokoškolská kolej) je opravená budova s vlastní garáží, kterou určitě nepřehlédnete. Personál jsou studenti , kteří se s vámi bezproblému domluví anglicky, německy. Platí se zde ve foritnech, ale i v eurech (eura berou raději). Pokoje jsou celkem pěkně zařízené- nicméně ve velkých vedrech je asi lepší navštívit místní centrální kemp s bazénem. V hotelu není klimatizace, ale za menší příplatek si zde můžete půjčit ventilátor.   Pokoj má vlatní záchod , sprchu, kuchyňku, lednici zásuvky (asi 10x) a všude se dá bez připlacení chytit místní hotelová wifi, což je příjemné. Po ubytování, občerstvení a koupeli (přeci jen je kolem 38 ve stínu), odcházíme objevovat krásy velkoměsta.

Míříme tedy do víru velkoměsta, od hostelu k řece a historickému centru. I přes veškerou snahu vedro je tak veliké, že se ani nesnažíme dodržet náš harmonogram  (parlament , Markétiny ostrovy , Rybářská bašta apod). Centrum je opět velmi podobné Praze, jsou uzde obchůdky se suvenýry, ale tradičních obchůdků je zde jen pár. Většinou se zde prodávají matrjošky, hrnky, trika, zapalovače hračky a ruské tankistické helmy, až je mi z toho smutno.

Proto alespoň pro mne, plníme jeden z cílů výpravy a projíždíme celou historickou trasu místního metra M1. Jedná se opravdu o nevšední zážitek, kde také jinde potkáte původní úzké kloubové metro. Zdejší metro je i místem kde se nátačel maďarský film Revisors- pokud jste viděli metro si užijete o to více. Úplně vyčerpáni si kupujeme přestupní jízdenku a putujeme zpět k našemu malému hotelu, respektive na pívo. Přeci jen jsme na nohách celý den, tak si ho plně zasloužíme.

Seznam navštívených míst v Budapešti: /zatím psáno orientačně v AJ a CZ abych se neztratil, kde jsme vlastně ten den byli:

1) Holy trinyty statue in Óbuda square

2) Óbuda the Church of St. Peter and Paul before the park was established and presented in several different thou-colored and types of rock formations.

3) HUNGARIAN MUSEUM of ARCHITECTURE

4) The Budapesti VSC (Vasutas Sport Club, en. Railway Sports Club)

5) Museum of Transportation in Budapest

6) City park -A favourite walking area in Budapest, Hungary is the Citypark.

7)  místní Bleší trh

8) The building of the Hungarian National Geological Institute on Stefania road

9) Hostel Corwin

10) The church of Saint Joseph is a late baroque creation, that was funded in 1797, can be seen at the Horváth Mihály square.

11) Centrální tržnice na náměstí Fövám tér číslo 1. Honosně zdobená budova vypadající jak vlakové nádraží

12) Alžbětin most (Erzsébet híd)

13) Řetězový most  (Lánchíd) Socha Svobody (Szabadság-szobor) od Zsigmonda Kisfaludiho Strobla na Gellértově vrchu, v pozadí Citadela

14) zdejší "Pěší" Zóna, krámky suvenýry Matrjošky.....

15) Metro historická trasa metra Metro má tři linky značené M1 – M3 a odlišené barevně – žlutá, červená a modrá, ve výstavbě je i čtvrtá, zelená linka

Další den zde

Ubytování:
- Hostel Corwin 32 euro 8 euro parkování ( 3 osoby, auto )

Počet odlovených keší 14:

GC2M2MV, GC2V5KM, GCGF9K, GC3TGXM, GC3DH3H, GC5905, GC3C83T, GCF5D3, GC1Q6RH, GCGFKB, GC2RDYK, GC2C45K, GC31MCV

Nejvzdálenější keš dne:  GC31MCVSE SE 438.8 km from your home location

© 2011 Všechna práva vyhrazena.